
Provem la moto trail premium del nou gegant xinès que desembarca a Espanya
Una trail mitjana de 60 CV limitables a 47 CV, ben equipada i a un preu d’escàndol
Estem vivint aquests dies el desembarcament de Cyclone a Espanya, amb una gamma completa de motos i scooters. Una nova marca procedent de la Xina, de l'estil d'altres que ja hem vist.
I és curiós.Zonsen, el grup que està darrere de Cyclone (igual que Loncin ho està de Voge o Tayo de Zontes), és, per mida, el més important dels grups xinesos. Per si sol, ja ho era.
Però a més, des de fa uns mesos, és el propietari de Loncin. I, per tant, de Voge. Fa estrany, doncs, que arribin ara, després de tots els seus rivals. Arriben els últims, però amb força.

Han arribat amb una gamma de scooters interessant i amb un catàleg de motos de marxes de 125. Amb aquests dos llançaments ja són als segments de més volum del nostre mercat.
Aterren també amb una 600 de dos cilindres trail. És un altre estil de moto que també pot fer una xifra important de vendes.
Per ara, aquesta 600, de nom Cyclone RX 600, és el seu vaixell insígnia. I nosaltres hem anat a Portugal, seu de Multimoto (l'empresa importadora també per al nostre país) a provar tota la gamma, RX 600 inclosa.
I qui és Multimoto?
Multimoto Group és un gran grup d'empreses d'origen portuguès del mercat de la moto, que també opera en altres sectors. A Espanya treballen a través de la seva filial, Multimoto Espanya, que és la importadora de Cyclone (entre altres marques) al nostre país.
A Portugal són enormes. Són distribuïdors de marques com Kawasaki i Bimota, Benelli i la resta de marques del grup Keeway, CFMoto, TM o KYMCO. Mouen al país veí marques d'accessoris com Shad, Cepsa, Scorpion, Alpinestars, Puig, Pirelli i moltes més. I porten en el negoci ja 36 anys. Un gran grup, la qual cosa suposa garantia que saben fer les coses, sens dubte.
I Zonsen?
Sobre Zonsen et donaré només algunes dades, ja que la resta te la pots imaginar. És una d'aquestes empreses xineses que ara estan demostrant al món que saben fer les coses bé. Només que aquests ja ho havien demostrat abans.Han estat socis durant molts anys de Piaggio, i molts dels scooters que hem vist aquí amb la tradicional marca italiana des de fa anys venien construïts per Zonsen.

Aquest grup va néixer com un taller de motos fundat per Zuo Zongshen el 1982. A hores d'ara tenen 27.000 empleats, facturen més de 5.500 milions de dòlars a l'any i fabriquen, sense comptar el que fa Loncin, més d'un milió de motos a l'any i més de quatre milions de motors, que venen ara a més de 160 països. Sí, saben el que fan.
Com és la Cyclone RX 600: una trail mitjana dissenyada per a Europa
Zonsen ha comprat els drets de la marca Cyclone. És una antiga marca americana, que va existir entre 1912 i 1917 i va competir amb Harley-Davidson i Indian en aquells anys. Ara no volen ser competència d'aquells, sinó més aviat de tots aquests rivals xinesos que estan trobant un lloc al mercat europeu.
I venen amb raons per reclamar el seu lloc. Prova d'això és aquesta RX 600.
A la vista, la Cyclone RX 600 és una moto cridanera. Línies modernes, colors ben escollits, sobretot en la versió blanca, que recorda clarament les Ducati DesertX en la seva decoració o, si ets més clàssic, les Cagiva Elefant Lucky Explorer, en les quals es basa la Ducati. És una moto gran, aparent, però no excessiva.

De prop pots apreciar que és una moto ben equipada. Compta amb llantes de radis per a pneumàtics sense cambra, diferents d'altres que pots veure, que ancoren els radis a la part exterior en una mena de pestanya que neix al mateix cèrcol. O una cúpula regulable, amb eines, però pràctica: amb una clau Allen, que es porta encaixada en un forat del seient, trigues un minut a treure els dos cargols necessaris per regular-la.
Incorpora il·luminació LED completa. El quadre és un TFT amb funció "mirror link" per enviar al quadre la info del telèfon. Afegeix piñes retroil·luminades i unes completes barres, una mica excessives fins i tot, amb unes "proteccions ancorades a les proteccions, que han de protegir les proteccions". Mira les fotos; tu m'entens.
Una part cicle competent
Si mirem a sota, trobes un xassís tubular d'acer, molt de l'estil d'altres motos similars, encara que completament propi. Davant hi ha una forquilla invertida regulable en compressió i extensió, amb barres de 41 mm.
Declara un recorregut de 130 mm, no gaire llarg per a una trail, la qual cosa, unit a les seves llantes de 19” davant i 17” darrere, ens parla d'una trail “tot ús”, és a dir, una moto pensada per a utilització sobre qualsevol terreny i que no busca l'especialització ni en l'asfalt ni al camp. I efectivament, compleix gairebé sobre qualsevol sòl.

Darrere s'equipa un monoamortidor que pot ajustar-se en precàrrega de moll i en hidràulic d'extensió. Per frenar, dos discos davanters de 305 mm cadascun amb pinces radials, una mica estranyes d'aparença i sense marca, recolzats per un darrere de 258.
L'ABS és desconnectable del tot o només a la roda del darrere si ho prefereixes. El control de tracció, de sèrie, pot desconnectar-se amb més facilitat: hi ha un botó a mà per a això. Per desconnectar l'ABS necessites entrar al menú del quadre.
I una curiositat: quan poses el contacte, s'encén en xinès. Les primeres vegades fins i tot t'espantes. Què hauré tocat, que l'he liada? Però de seguida torna a l'espanyol. A partir d'aquí, els menús són força intuïtius i fàcils d'utilitzar.
Motor: 60 CV per 219 kg, suficient?
El motor és un bicilíndric propi, que cubica realment 550,4 cc, amb dos arbres de lleves al capçal i vuit vàlvules. Lliura 59,16 CV a 8.500 rpm, encara que és limitable, lògicament, a 47 CV per al carnet A2. El parell declarat és de 55 Nm a 6.500 rpm.
Transmet aquesta potència a través d'un canvi de sis velocitats i d'un embragatge suau, però sense antirebot, cosa que crida l'atenció avui dia.

Amb aquest propulsor, la Cyclone RX 600 necessita moure els seus 219 kg declarats, però ho aconsegueix amb molta soltesa. En el fons no és molt més gran que les 500 del carnet A2 que ja fa uns anys que són al nostre mercat i aquests 13 CV que els treu es noten.
A més, és una moto ben dissenyada de posició: el seient és a 820 mm del terra i no és ampla on baixen els peus. Amb el meu 1,65 s'arriba raonablement al terra amb un peu. I això sí, és còmoda.
Com va: una gran base que anuncia un futur brillant
Com hem vist, Zonsen és una marca molt gran. I estan decidits a fer de Cyclone una marca important a Europa. Compten per a això, a més, amb altres avantatges, no només amb aquesta mida i experiència: han pogut veure com ho han fet els seus rivals i com els ha anat. No gens malament, per ara.
Cyclone té tota la pinta que seguirà els passos fidelment. Té també Loncin i Voge com a punta de llança, experiència que podran aprofitar.
Això, que és el lògic, és a més evident quan proves les motos que han començat a arribar. Sobretot amb la RX 600. És una gran moto, amb un motor amb possibilitats en una part cicle que funciona molt bé, molt equipada i a bon preu.
El resultat general, a grans trets, és el d'una bona moto, polivalent, utilitzable i agradable. Però això sí, té punts millorables. Com va passar amb les primeres Voge que van arribar. O les primeres QJ Motor. I fins i tot models concrets de moltes marques.

La moto té bon aspecte. S'aprecien materials de qualitat i bons acabats, amb detalls ben acabats. Pujar-hi, com ja et deia abans, és fàcil i còmode fins i tot amb el meu 1,65. En aquest tipus de motos a vegades es fa difícil manejar la pota lateral des del seient. No és el cas i això s'agraeix.
Et trobes amb un bon seient, tou, i una correcta posició de conducció en general, amb les mans en bona posició. Els comandaments també estan en bona posició i tenen bon tacte. Suaus i precisos.
Arrenques el motor. La moto no vibra en excés ni té sorolls estranys, emetent el so greu i profund que esperes d'una bicilíndrica així. L'embragatge és suau, el coges, poses primera i surts.
La moto gira bé i és manejable, dins que és una moto gran. I sí, maniobrant se li noten els gairebé 220 kg que declara, encara que tan bon punt deixes anar l'embragatge se sent reactiva. No és llarga entre eixos per ser una moto gran i això li dona agilitat.
Rodant a ritmes normals, és molt agradable i còmoda. Les unitats que nosaltres hem provat, això sí, estaven molt poc rodades. Amb la que jo vaig començar a provar tenia tres quilòmetres al compta, i lògicament es notava en qüestions com l'ajust dels frens. El tacte del davanter era encara excessivament esponjós.
El més probable és que aquest tacte millori amb el simple pas dels quilòmetres, però, sens dubte, en aquell moment era encara poc ferm. I clar, en una frenada forta requeria també força pressió a la maneta.
Quan puges el ritme, la moto demostra que té un gran xassís, que els pneumàtics CST que equipa de sèrie compleixen de sobres i que el motor té capacitat de portar la moto de pressa de veritat.
Les suspensions, regulables, venen tarades amb encert, i la moto se sent ferma a l'hora de frenar fort i recolza amb noblesa i contundència en corbes amb bon asfalt. És divertida de portar a qualsevol ritme i la base és molt bona.

Però quan l'asfalt s'espatlla, les coses es compliquen. L'electrònica s'ha d'afinar encara, en un efecte que no és la primera vegada que veiem en aquestes marques i que solen corregir ràpid.
En aquest cas es reflecteix en el tacte del gas, molt brusc en la maniobra de tancar gas i obrir. Per exemple, en corbes (i és més greu en off-road) i, sobretot, en el del control de tracció. Aquest actua tallant del tot i molt bruscament, i triga a recuperar, amb l'efecte que si t'agafa en corba, per exemple, amb un sot, te deixa la moto morta durant força temps i entra de manera brusca i sobtada. No és divertit.
Això fa que, en carretera de corbes, on t'ho estàs passant bé, si agafes una zona amb sots, aquesta experiència s'enfosqueix. El motor passa a tenir una resposta brusca i seca: tanques gas i la moto es queda morta; obres a la sortida i et fa un estiró cap endavant. Això, amb el simple fet de tancar i obrir gas. Si a sobre entra el control de tracció, la cosa s'agreuja.
A l'autovia aquest error en el software electrònic no sol succeir. La moto torna a ser còmoda i agradable, i amb una posició còmoda, bon seient i protecció aerodinàmica suficient, pot ser una gran moto per fer molts quilòmetres per vies ràpides. Una bona viatgera mitjana.

També hem provat alguns metres pel camp. Estava previst fer només una mica de pista, suau, ampla i llisa, amb alguna de les fotos que il·lustren aquesta prova. Però un error del guia que ens portava va acabar en una fondalada de pedra solta i reguerons, una mica complicada.
Toca anar dret, control de tracció apagat, ABS només davant i gas per pujar. La moto va passar amb soltesa i més facilitat del que semblava… amb algun estiró del gas en tancar i obrir.
ENS AGRADA
– Bon preu
– Equipament complet
– Comportament part cicle
A MILLORAR
– Tacte del gas
– Control de tracció
AIXÍ LA VEIEM
En carretera: 3
En ciutat: 3
Passatger: 4
Confort: 4
Equipament: 3
Autovia: 4

La Cyclone RX 600 és una nova opció en aquesta nova classe de motos que estan arribant. Una marca que arriba amb el suport d'un gran grup fabricant i un altre gran grup importador, cosa que dona seguretat en com es faran les coses.
La moto en si és una bona opció, que encara ha de millorar en la seva gestió electrònica, però que és una cosa que, ben segur, es revisarà aviat i quedarà en l'anècdota de les primeres unitats. Possiblement també puguin corregir aquests errors simplement amb un nou software.
Es tracta d'una trail mitjana amb un motor agradable, equipada, atractiva, i amb una part cicle ben aconseguida. A més, l'oferta econòmica és molt atractiva: la RX 600 surt, en la seva versió estàndard, per 5.290 €.
Sobre ella, amb canvis només pel que fa a l'equipament “viatger”, tens una RX 600 Urban, que ve amb un bagul d'alumini de 40 litres, per 5.570 €. Amb tot el joc de maletes complet es diu RX 600 Explorer i surt a 5.989 €.
Més notícies: