Persona conduint una motocicleta esportiva BMW blava amb maletes laterals blanques per una carretera sota un cel serè
PROVES

Provem la moto trail que es confon amb una sport-turisme i et canvia els esquemes

És una trail asfàltica, 'crossover' o com vulguis anomenar-la. Però aquesta BMW es comporta com una sport-turisme

BMW  F 900 XR. Una moto interessant dins d'aquesta enorme família de trail de BMW.

Una moto que potser encara no ha desenvolupat tot el seu potencial comercial, sens dubte. I potser per això a BMW s'han replantejat la filosofia darrere d'aquesta moto, fent-la ara més sport, més divertida.

Persona conduint una motocicleta esportiva blava amb maletes laterals per una carretera amb corbes
Trail asfàltica? Sport turisme? GT? Tant se val. És divertida i eficaç | MM

Aquesta versió 2025 ho aconsegueix afinant el seu concepte original. Continua sent aquella trail asfàltica, però ha evolucionat cap a una sport turisme camuflada, més dinàmica, més equipada. El just perquè comencis a plantejar-te si realment necessites una GT pura, o si aquesta BMW ho té tot.

Des de la seva estrena, la F 900 XR ha ocupat un lloc intermedi entre les grans GS i les naked esportives de la casa. Una moto versàtil, capaç, fàcil de portar. Però també una mica racional.

Ara, amb el redisseny de 2025, BMW ha volgut despertar emocions. I per això ha tocat punts clau: ergonomia, suspensions, electrònica, equipament i estètica. El resultat no és una revolució, però sí un pas ferm cap al costat més passional del catàleg.

Ja no és només una moto lògica per al dia a dia o per viatjar amb comoditat. És també una opció perfectament vàlida per a qui busca sensacions.

Ens referim a agilitat en corbes i una estètica més afilada. Una moto de manillar alt, sí, però amb ànima esportiva.

COM ÉS: Més GT que trail, però amb ADN BMW

Tot i que les sigles XR continuen evocant una trail asfàltica, l'evolució estètica i funcional d'aquesta F 900 XR 2025 apunta més amunt. Literalment.

Des del primer cop d'ull s'aprecia que ha guanyat presència. El nou frontal, inspirat clarament en les esportives S 1000, li dona un aire més agressiu i modern.

En aquesta versió "Style Sport", la coloració reforça aquesta vocació dinàmica, especialment si prescindeixes de les maletes.

Motocicleta esportiva BMW F900 XR en colors blanc, blau i vermell vista de prop mostrant el carenat i el far davanter
El nou frontal inspirat en la S 1000 RR reforça la seva imatge esportiva | MM

Darrere, el nou colí amb intermitents multifunció (heretat directament de la R 1300 GS) remata un conjunt molt ben resolt. Davant, la cúpula creix 30 mm respecte a la generació anterior.

Es regula manualment en dues posicions, de manera senzilla i efectiva. No és elèctrica ni sofisticada, però compleix molt bé la seva funció. A ritmes legals, pots modificar la seva alçada sense problemes, i el canvi en protecció aerodinàmica és clar.

Ergonomia: més còmoda i més sport

Un dels canvis més subtils, però també més importants, és en la posició de conducció. S'ha revisat el triangle ergonòmic amb nous punts de seient i manillar.

S'aconsegueix així una postura més relaxada i, alhora, més implicada. El seient s'ofereix en múltiples alçades (de 775 a 845 mm), cosa que permet adaptar-se a gairebé qualsevol talla.

Per a qui, com jo, fa 1,65 m, és recomanable optar pel seient baix. Però fins i tot en la seva configuració estàndard, la moto transmet control.

Persona conduint una motocicleta esportiva BMW blava amb maletes laterals blanques per una carretera
La posició de conducció és molt natural i còmoda | MM

El manillar és ample, elevat, amb bona palanca i tacte. La postura convida tant a devorar quilòmetres com a atacar corbes.

I tot i que el seient estàndard és una mica dur, BMW ofereix com a opció un model "confort" que pot marcar la diferència en viatges llargs.

Només la vora del seient posa una ombra en la comoditat en llargues distàncies. Es clava a la zona interior de la cuixa i convida a parar més sovint del que voldries.

Part cicle millorada: més agilitat i precisió

BMW ha afinat la recepta en punts clau. La nova forquilla Showa invertida de 43 mm és completament regulable i substitueix l'anterior conjunt més bàsic.

L'amortidor posterior, signat per ZF Sachs, manté el sistema sense bieletes, i pot incorporar, com en aquesta unitat de proves, el sistema Dynamic ESA.

És el nom a BMW de la suspensió electrònica. Permet ajustar, des d'un botó a la piña, tant el mode de funcionament (Road o Dynamic) com la precàrrega (conductor sol, amb passatger, amb equipatge).

Llanda davantera de motocicleta esportiva amb llandes vermelles i fre de disc Brembo
Llandes noves, més lleugeres. Formen part de les millores d’aquest 2025 | MM

En aquest cas aquesta suspensió electrònica només actua sobre el tren posterior, cosa que limita el seu efecte global a la moto. Però continua sent una eina útil, especialment si canvies sovint de configuració de càrrega.

Les noves llandes són 1,8 kg més lleugeres que les anteriors, i la bateria també ha reduït el seu pes. Tot això es nota en l'agilitat.

Pot semblar poc sobre el paper. Tanmateix, en conjunt, aquests ajustos fan que la XR es percebi més lleugera i viva. Sobretot en corbes enllaçades o en conducció esportiva.

Motor: el bicilíndric que ho fa tot bé

El propulsor no canvia respecte a la versió anterior, i tampoc li feia falta. El bicilíndric en línia de 895 cc continua rendint 105 CV a 8.500 rpm i 93 Nm de parell a 6.750 rpm.

És un motor Euro 5+ que destaca per la seva entrega lineal, la seva suavitat i el seu empenta des de baix. Pots rodar en sisena a 2.500 voltes sense tirons i obrir gas amb decisió, amb una resposta immediata.

Detall del motor i suspensió davantera d’una motocicleta esportiva blava amb llanta vermella
El motor, el bicilíndric mitjà de BMW en la seva versió de 105 CV, potent però dòcil i agradable | MM

No vibra gairebé gens donada la seva configuració, sona bé i es combina amb un canvi molt precís. El quickshifter, disponible com a opció, va molt bé, tot i que requereix que t'acostumis al seu tacte, una mica dur.

Puja i baixa marxes amb suavitat i rapidesa, fins i tot a baixes velocitats o en maniobres. No ve de sèrie, però l'hauries d'incloure sí o sí si vols treure-li tot el partit a aquesta moto.

Electrònica completa, però sense complicacions

Un altre dels avenços més importants d'aquesta F 900 XR 2025 és en l'electrònica. Ara inclou de sèrie el mode de conducció "Dinàmic". També el control de tracció DTC i l'ABS Pro, que actua també en corba.

Tot és intuïtiu i fàcil de manejar des dels botons del manillar. I la pantalla TFT manté la seva mida i resolució.

Tauler digital de motocicleta mostrant la velocitat a zero, indicador de marxa en punt mort i diversos controls al manillar
Electrònica intuïtiva i fàcil d'utilitzar | MM

Porta de sèrie el fanal "Headlight PRO" o el que és el mateix, llum adaptativa. I com sempre a BMW una llarga llista d'opcions.

Entre elles clau de proximitat, trucada d'emergència o control de creuer. Però la veritat és que BMW ha inclòs en aquesta versió més elements que en les anteriors. 

És ara més completa de sèrie. Però com sempre; si vols molts "joguets", BMW segueix podent proporcionar-te'ls.

COM VA: En aturat i a ciutat, més àgil del que sembla

La BMW F 900 XR no és precisament una moto petita, però es defensa amb solvència a ciutat. És alta, sí, però l'amplada del manillar i la suavitat del motor ajuden a moure's entre cotxes sense ensurts.

A més, el radi de gir és suficient per maniobrar bé en espais reduïts, i la visibilitat és bona. Si no ets gaire alt, t'hauràs de triar bé la configuració de seient i xassís.

Però BMW ofereix tantes opcions que sempre n'hi ha una que encaixa.

Motocicleta esportiva BMW blava amb maletes laterals i posterior estacionada davant d’una reixa de metall
Amb totes les maletes no és una moto especialment compacta. Tot i així, és més manejable del que sembla | MM

En aturat, aixecar la moto del cavallet lateral costa una mica més que en una naked, sobretot si portes maletes. Però un cop en marxa, desapareix aquesta sensació de volum. Se sent equilibrada.

El tacte de comandaments és excel·lent, i tots els controls són on han de ser. Només el seient, una mica dur, pot recordar-te després d'una bona estona d'ús que estàs sobre una moto durant hores.

Carretera oberta: rutera de veritat

En vies ràpides, la XR treu a lluir la seva ànima GT. La protecció aerodinàmica ha millorat gràcies a la nova cúpula, i la postura de conducció et permet sumar quilòmetres sense fatiga.

El motor treballa relaxat a velocitats de creuer, amb una sisena llarga que redueix el consum i el soroll. L'estabilitat és impecable, fins i tot carregat amb equipatge fins a velocitats molt elevades.

Tot i que tot té un límit i amb les tres maletes poden aparèixer moviments a velocitats a les quals no hauries d'anar en carreteres obertes.

Persona conduint una motocicleta esportiva blava amb maletes laterals per una carretera corba envoltada de vegetació seca
Divertida a les corbes | MM

La resposta al puny és progressiva. Però si vols avançar o sortir amb empenta d'un peatge, n'hi ha prou amb un toc perquè el bicilíndric et tregui amb contundència.

Aquí és on el quickshifter brilla de veritat: canviar sense tallar gas ni fer servir l'embragatge es converteix en una segona natura. I tot i que no sigui una moto lleugera, no cansa. 

Pots creuar-te el país sense plantejar-te si hauries d'haver triat una RT o una K 1600. Amb la XR, el viatge també és part del gaudi.

Corbes: agilitat i diversió

Si t'agraden les corbes, aquesta moto no et decebrà. La F 900 XR es comporta amb noblesa i eficàcia.

La nova forquilla et dona més informació del tren davanter. I tot i que el manillar més alt i la postura dreta requereixen certa adaptació, aviat trobes el ritme. No transmet tant com una naked pura, però sí prou com per rodar de pressa amb confiança.

Persona conduint una motocicleta esportiva blava i blanca per una carretera amb corba i un paisatge de fons difuminat
En les carreteres de corbes, la F 900 XR es comporta com una bona esportiva | MM

L'agilitat ha millorat clarament respecte a la generació anterior. Els canvis de direcció són ràpids i l'estabilitat en inclinació és alta. Pots recolzar-te amb decisió fins i tot en corbes tancades.

L'ABS Pro actua amb suavitat i permet frenar tard sense ensurts. El control de tracció, en mode dinàmic, deixa fer sense intervenir abans d'hora. I si a més portes la suspensió en el mode més ferm, el conjunt respon amb precisió esportiva.

Amb bon asfalt i pneumàtics adequats la XR es transforma. No és una RR, és clar, però tampoc ho pretén. 

És una sport turisme moderna, amb capacitats ruteres i ànima juganera. Una moto amb la qual pots fer 800 km en un dia i encara tenir ganes de corbes l'endemà.

Conclusió: trail? GT? naked? Una moto divertida

La nova BMW F 900 XR 2025 ha afinat una recepta que ja funcionava. Continua sent una moto versàtil i lògica, però ara afegeix aquell punt emocional que li faltava.

És més divertida, més atractiva, més equipada i més eficaç. Pots viatjar, anar a la feina, gaudir en corbes o perdre't per nacionals. I ho fas amb una sola moto.

No és perfecta, és clar. El quickshifter hauria de ser de sèrie i el tacte del canvi és una mica dur. I l'absència de suspensió electrònica davant fa que el sistema Dynamic ESA quedi una mica coix.

Però a canvi tens una base excel·lent i una electrònica coherent. A més, un comportament dinàmic sòlid i una estètica que entra pels ulls.

Persona conduint una motocicleta per carretera amb casc blanc i jaqueta negra, vista des de dalt i lleugerament des del darrere.
En conclusió, una gran moto polivalent i versàtil | MM

Amb un preu de partida de 12.950 €, se situa en un punt molt interessant del catàleg BMW. I, ben configurada, pots tenir una sport turisme amb manillar alt que no necessita excuses.

És més lleugera que una GT, més còmoda que una naked, més divertida que una trail pesada.

En una època en què les motos tendeixen a ser excessives, aquesta BMW F 900 XR brilla precisament pel seu equilibri. Realista, polivalent, ben feta. I sí, també emocionant.

Ens ha agradat

Comportament equilibrat en tots els escenaris.

Nou equipament de sèrie: més complet i lògic.

Electrònica ben integrada i fàcil d'utilitzar.

Milloraríem

Tacte del canvi una mica dur.

El seient estàndard és una mica dur en tirades llargues.

No hi ha opció de suspensió electrònica completa (sense forquilla electrònica).

Persona conduint una motocicleta esportiva BMW blava amb maletes laterals blanques per una carretera sota un cel serè
Provem la BMW F 900 XR 2025: GT versàtil i polivalent | Miguel Méndez

AIXÍ VEIEM LA BMW F 900 XR 2025

En carretera: 4.

A ciutat: 3.

Passatger: 4.

Confort: 4.

Equipament: 3.

Autovia: 4.

(Puntuació entre 1 i 5.)

Si BMW Motorrad sap de què va és de trail i de motos GT, sens dubte. Tot i que avui dia han demostrat que es mouen bé fins i tot als circuits de curses.

Precisament tot això es resumeix en una moto com aquesta F 900 XR. Una moto molt completa, amb un equipament ben pensat i executat. Té fallades "relatives", com és la manca d'una forquilla electrònica quan has pagat l'opció de suspensió ESA.

És còmoda i, sobretot, molt versàtil: una gran moto per utilitzar a diari, per viatjar o per rodar en aquelles carreteres de corbes que tant t'agraden. Tot ho fa bé i en qualsevol d'aquests escenaris es mostra efectiva i suficient.

És una cosa que no moltes motos poden presumir. I tot això des d'un preu raonable que BMW aconsegueix a base d'enviar al catàleg d'opcions i accessoris un munt de gadgets.Configura tu la teva com t'agradi i paga pel que vulguis, i no pel que no t'interessa.

➡️ Proves

Més notícies: