
Provem un escúter de roda alta que s’adapta a les teves preferències amb carnet de cotxe
La firma xinesa QJ Motor ataca un dels segments de més volum al nostre mercat i amb arguments de pes
A la temporada 2025 ja no podem parlar més d'ofensiva de firmes xineses. La seva consolidació al mercat és una realitat irrefutable.
De fet, tres d'elles s'instauren entre les deu més venudes a Espanya en el primer terç d'aquesta temporada. I la tendència és que vagin en ascens.
QJ Motor és una de les protagonistes d'aquesta corrent. El seu catàleg, com és norma en les marques d'aquesta procedència, és sorprenentment extens. Ara inclou una novetat de gran importància: el QJ Motor SQ16.

Fins ara, en el segment scooter per al carnet de cotxe B convalidat, comptava amb tres representants. Hi trobem l'ATR d'estil SUV, un MTX de definició sport urbà i un LTR d'imatge retro. Faltava una de les variants que al nostre país acapara més èxit.
Un QJ Motor SQ16 que ve a trencar esquemes
Em refereixo als scooters de roda alta. En termes totals, componen una part molt important de les vendes.
Tanmateix, les seves xifres amaguen certs secrets. Un d'ells és que una quantitat important dels seus resultats deriven del seu ús com a flota per a organismes oficials.
Els casos dels Piaggio Liberty 125 i Peugeot Tweet 125 ho demostren, tot i que les seves matriculacions a particulars són de primer ordre.

D'altra banda, en països referents com Itàlia, els scooters de roda alta estan estesos per tota la seva geografia. En el cas d'Espanya es circumscriuen a certes places concretes.
Així passa a Barcelona, Sant Sebastià o Màlaga. El seu trànsit no s'entendria sense la presència d'estendards ja clàssics d'aquest sector com el pioner Honda SH125i o la gamma SYM Symphony.
COM ÉS EL QJ MOTOR SQ16
En aquest context tan especial arriba el primer model de QJ Motor.
El QJ Motor SQ 16 arriba amb un cúmul de qualitats tècniques. Impròpies d'un scooter del seu posicionament en preu.

Es comercialitza a un PVP de 2.822 €. Afegeix regal de bagul, assegurança gratis a tercers durant el primer any i 6 anys de garantia. I disposes d'un bagatge tecnològic de primeríssim ordre.
Des de la seva visió bàsica ja aposta per situar-se a l'avantguarda entre els seus rivals. El motor monocilíndric refrigerat per aigua amb culata SOHC ofereix una potència màxima de 15 CV. És el límit legal per a la seva conducció amb el carnet de cotxe convalidat.

En la seva part cicle, destaca la implantació d'un equip de suspensions amb dos amortidors posteriors regulables en precàrrega. Però, sobretot, amb la introducció d'uns frens assistits per ABS en ambdós eixos. Els pneumàtics estan signats per CST.

Aquesta inclinació per la màxima seguretat es reforça amb un sistema de control de tracció. També amb l'equipament de llums 100% LED o la presència d'un indicador de pota de cabra desplegada al seu quadre digital LCD.
La seva faceta pràctica també és de primer nivell. Disposa de clau intel·ligent “Keyless” (amb obertura remota de seient i dipòsit) i forat sota el seient apte per a un casc integral.
A això suma la capacitat del seu bagul de sèrie, ganxo porta-bosses, cavallet, pota de cabra i preses USB estàndard i C.

Inclou un sistema Start&Stop que posa la cirereta al seu perfil més tecnològic. Com en el cas del control de tracció, és desconnectable.
COM VA EL QJ MOTOR SQ16
Potser et crida l'atenció que un control de tracció sigui desconnectable. Una resposta és que hi ha situacions en què, paradoxalment, no és benvingut.
Aquest és el cas de rampes amb gel en el cru hivern, on el seu funcionament evitaria el moviment desitjat pel pilot.

La primera vegada que te'l trobes en directe, descobreixes en el QJ Motor SQ16 un model d'estètica agradable. No pot amagar la seva inspiració en l'Honda SH125i, quelcom lògic ja que el japonès és la referència històrica. Pel seu paper de pioner i pel seu recorregut històric i de vendes.
Si juguem a les cabòries, també el seu nom s'inspira en el roda alta Premium de la marca de l'ala daurada. SQ està proper a SH. Mentre que l'acrònim del primer podria fer referència a “Scooter QJ”, el segon va néixer com a “Small Honda”.

Tanmateix, el QJ Motor SQ16 fa valer el disseny dels seus òptics per diferenciar-se com un desenvolupament propi. I recorda que el bagul SH33 signat per l'espanyola SHAD és de sèrie.
Només pujar-hi, descobreixes la primera sorpresa. Per tractar-se d'un scooter xinès, l'espai disponible és lloable per a pilots amb alçada al voltant d'1,80 m.
No quedes encaixat com en altres edicions rivals, movent els teus peus amb llibertat sobre la seva plataforma plana. Així busques la posició del teu cos al seient amb total naturalitat.

Només l'amplada del seient fa que arribar fàcilment amb la planta d'ambdós peus a terra no sigui per a tots els públics. La seva ergonomia és excel·lent i el farciment del seient permet estar molt de temps sobre ell sense cansament.
També la visió dels retrovisors és idònia. La informació de la instrumentació és molt clara.
Amb dos botons situats sota la pantalla, pots gestionar la informació a la teva disposició.

Per demanar, afegiria un indicador de temperatura ambient. Gires la rodeta del seu contraescut, arrenques i tries el mode de resposta del motor: amb o sense parada al ralentí.
De sorpresa en sorpresa amb el QJ Motor SQ16
El so del motor és de qualitat. I ja des de la primera obertura de l'accelerador demostra que els 15 CV declarats són de veritat.
També declara 2,4 l./100 km, la qual cosa per al seu dipòsit de 7,8 l. suposaria una autonomia teòrica de 325 km.

Amb un preu d'adquisició tan ajustat i manteniment en forma de consum ínfim, la realitat dels scooters elèctrics és molt dura.
La suavitat del seu funcionament i la qualitat percebuda és notable. Vibracions zero. Aquesta és una altra de les sorpreses amb què t'obsequia aquest nou roda alta “made in China”.
La posició frontal del dipòsit de combustible fa que el QJ Motor SQ16 no disposi de guanteres. És una mancança que depèn dels teus costums per qualificar-se com a més o menys negativa.
Les preses de corrent es troben al contraescut per carregar còmodament el teu dispositiu.

Un scooter de roda alta pren tot el seu sentit en carrers congestionats de trànsit dens. L'agilitat del QJ Motor SQ16 és excel·lent.
Amb 136 kg, pren com a referència que l'Honda SH 125i exhibeix només 1 kg més. Així, moure's entre cotxes, autobusos, tuc-tucs o furgonetes és un joc de nens.
Així ho va demostrar a Barcelona, ciutat espanyola sinònim de scooter roda alta. Per acompanyar un comportament dinàmic d'altura, els seus frens compten amb un ABS molt ben regulat. I, a més, les suspensions són dignes de menció.

En ambdós casos, són altres de les sorpreses del QJ Motor SQ16, i ja en van unes quantes. Eficàcia i comoditat van de la mà d'una forma sorprenent per a un scooter del seu preu.
Només la constant intervenció del sistema Start&Stop en embussos interminables aconsella desconnectar-lo a la ciutat. En trams més fluids, funciona a la perfecció. La seva resposta és instantània, per exemple, a la sortida dels semàfors.
Un cop fora de l'urbs, les sensacions de les seves llandes de 16” són clau. Et fan entendre per què són els models preferits pels motoristes experimentats.
La seva manejabilitat és més propera a una moto convencional. També la seva resposta sobre sots o ferm irregular. I perd mínimament quan es roda dins la ciutat pel que fa a agilitat.
L'elecció de llandes de 16” en ambdós eixos és compartida amb rivals de tant prestigi i recorregut com l'Honda SH125i. Mentrestant, els SYM Symphony o Piaggio Liberty opten per posterior de 14”.
Tot i així, la capacitat d'acollir un casc integral sota el seu seient és remarcable. És un altre dels aspectes en què el japonès va ser pioner.
EL MILLOR
- Relació qualitat/preu
- Equipament
- Suspensions
- Resposta de motor
- Frens i ABS
MILLORARIA
- Amb guantera
- Indicador de temperatura ambient

AIXÍ VEIEM EL QJ MOTOR SQ16
A ciutat: 5
A carretera: 5
Autovia: 4
Comoditat: 4
Equipament: 5
Passatger: 4
(Puntuació entre 1 i 5)
Per equipament, capacitat de càrrega i cost d'adquisició, el QJ Motor SQ16 és un scooter roda alta amb una relació qualitat/preu suprema. Les sensacions als seus comandaments i el seu funcionament van a la par d'aquest resultat òptim.

D'aquesta manera es converteix en una arma definitiva per als qui volen beneficiar-se de la convalidació del carnet de cotxe amb un cost ajustadíssim. I si un roda alta respon al teu concepte de moto, és difícil trobar tants arguments junts en un mateix scooter.

Més notícies: