Persona conduint una motocicleta blanca per una carretera corba sota un cel serè
PROVES

Provem l’scooter 300 crossover de primera marca amb preu de 125

Els crossover estan de moda. I això fa que no siguin especialment barats, excepte aquest

Ja fa uns trenta anys que les marques taiwaneses, fonamentalment KYMCO i SYM, van arribar a Europa. Des de llavors, no només s'han fet un forat al mercat. S'han convertit en referents.

Si t'hi fixes, fa uns anys va ser KYMCO qui va ocupar un paper preeminent en el segment scooter. Però ara SYM la segueix molt de prop en vendes a Espanya. El 2025, fins al juliol, se situen 5è i 6è al rànquing, respectivament.

Persona amb casc i jaqueta de motorista recolzada en una tanca al costat d’una moto tipus scooter blanca en una carretera corba envoltada de vegetació
Un scooter d'estètica "Adventure", ús agradable i bon preu | MM

SYM és un dels deu principals fabricants de motos del món. I la seva especialitat són els scooters.

De fet, en mercats com el nostre fa anys que van abandonar les motos de marxes. En van vendre força durant una època, però van decidir centrar-se en el que millor se'ls donava: els scooters.

Ara fixa't en la seva gamma. Des dels petits Fiddle, Symphony i Jet 14 de 50 cc fins al gran bicilíndric TL 508, hi ha ni més ni menys que vint-i-dos models.

Entre ells es distingeixen grans supervendes com la gamma Symphony 125. Descobrim utilitaris, ciutadans, retro, maxiscooters GT, roda alta i, per descomptat, els tan de moda crossover. Qualsevol diria que a SYM hi ha pànic a deixar un forat del mercat sense cobrir.

Persona conduint una moto blanca per una carretera amb vegetació al fons i portant un casc groc
Un scooter molt agradable i d’ús divertit. A un preu raonable | MM

Un scooter crossover amb ADN urbà.

Anem a fixar-nos en aquests crossover, els “SUV” dels scooters que s'han posat tan de moda. Fou Honda, amb el seu X-ADV  (que no és precisament un scooter, sinó quelcom més), qui va tornar a posar de moda aquest estil. Perquè et recordo que això no és nou: aquí tens els Typhoon de Piaggio dels anys 90 per demostrar-ho.

Després d'aquest X-ADV i els seus derivats com l'ADV 350, moltes marques s'hi van apuntar. SYM, com hem vist, no havia de ser menys.

Motocicleta tipus scooter de color blanc estacionada en un camí de terra amb arbres i un rètol de fusta al fons
Els "crossover" estan de moda: una estètica agradable, sense estridències | MM

La resposta de SYM va arribar primer amb un ADX 125. Simple, eficaç, atractiu de línies, sense grans ambicions ni en equipament ni en capacitats especials fora de l'asfalt. Un plantejament senzill per a un scooter efectiu i convincent.

A l'altre extrem de la gamma hi ha el nou ADXTG 400,  a punt d'arribar al mercat. Aquest serà una altra història i és un d'aquells vehicles que caldrà veure quin atractiu comercial desperta. Perquè pel plantejament pot arribar a ser fins i tot revolucionari: un altre aparell que barreja conceptes entre moto i scooter.

Per aspecte, és un scooter, i porta un motor de 400 cc amb variador. Però va col·locat al centre, amb transmissió final per cadena i basculant tipus moto.

Davant disposa de forquilla de doble tija, també tipus moto, però amb pneumàtics de 15” i 14”, com en un scooter. Un aparell curiós, que entra pels ulls, i no serà car per ser exclusiu  (6.999 €; ja hi ha preu). Estem desitjant provar-lo.

Frontal d’una motocicleta SYM amb fars LED encesos i disseny modern
La signatura lluminosa davantera li dona molta personalitat | MM

Però abans ha arribat el que serà el centre d'aquesta nova gamma ADX. Un scooter que, compartint característiques amb els seus germans, també aporta avantatges pròpies. Entre elles, la més important: un preu cridaner que el col·loca en una excel·lent relació entre cost, prestacions i equipament.

COM ÉS EL SYM ADX 300: gairebé complet, eficaç, atractiu i a bon preu.

Sí, diguem “gairebé complet”. Té bon equipament, lògic si hi penses. No hi ha despeses en luxes poc útils que encaririen el conjunt, i sí moltes d'aquestes coses pràctiques que et faciliten la vida a bord.

Porta il·luminació full LED, quelcom ja pràcticament obligatori. I munta uns protectors de mans tipus trail, atractius, que protegeixen les manetes en cas de caiguda lleu i desvien l'aire fred a l'hivern.

El quadre és una pantalla TFT de generosa mida (7”), molt visible fins i tot a plena llum del dia i amb tres modes de visualització. És curiós que a SYM li hagi semblat prescindible la connectivitat, un detall cada cop més habitual fins i tot en scooters de menor cilindrada.

Detall del manillar i parabrisa d’una motocicleta estacionada en una carretera
La cúpula no és gaire alta, però protegeix més del que sembla | MM

El parabrises fumat, d'estètica esportiva, no és gaire gran, però ajuda a desviar l'aire a velocitats mitjanes. No té regulació en alçada.

La clau de proximitat permet engegar i accedir al buit sota el seient. Aquest s'obre des del comandament de contacte i admet un casc integral i algun objecte més. També compta amb una guantera a l'escut amb presa USB al seu interior.

En l'apartat pràctic, SYM ha muntat pota lateral i cavallet central, aquest últim molt fàcil d'accionar.

El seu preu oficial és de 4.599 €, incloent una garantia de cinc anys i una assegurança gratuïta el primer any. Una xifra que el situa en una excel·lent relació entre cost, prestacions i equipament.

PART CICLE: trail?

Siguem sensats: això és un scooter.  Ni tan sols el gran X-ADV es pren gaire seriosament això de l’“off-road”.

Aquest SYM, com tots els seus congèneres, s'utilitzarà a ciutat o carretera. Una altra cosa és que, si un dia necessites endinsar-te per una pista per anar al camp o a una sortida ciclista, ho puguis fer amb més comoditat que amb un Cruisym, per exemple.

Tot i així, SYM ha reforçat el xassís de l'ADX 300 per fer-lo més robust davant aquest possible ús fora de l'asfalt. No hi ha barres ni defenses laterals com en altres scooters d'estètica adventure.

Però sí unes línies anguloses, un manillar de tub vist i pneumàtics CST de dibuix mixt amb cert taco. Així es reforça el seu aire crossover.

Llanda davantera d’una motocicleta amb fre de disc i suspensió visible
Pneumàtics CST mixtos i forquilla estàndard: suficient i sense encarir | MM

La part cicle es completa amb una forquilla telescòpica amb 125 mm de recorregut i doble amortidor posterior regulable en precàrrega, amb 120 mm. S'ha buscat un cert confort en doble ús, però la veritat és que és a l'asfalt on aquest scooter va realment bé.

El sistema de frens està ben dimensionat. Compta amb disc davanter de 260 mm amb pinça radial de quatre pistons i posterior de 240 mm amb pinça de dos pistons. Ambdós estan gestionats per un ABS Bosch 10.3.

Amb un pes de 200 kg i llandes de 15” i 14”, es posiciona com un scooter sòlid i estable. També amb certes concessions a l'ús fora de l'urbà.

MOTOR: conegut, redissenyat i suficient.

El motor és un vell conegut: el 278 cc que també s'utilitza al Cruisym. Un propulsor fiable i més ràpid del que suggereixen les seves xifres.

Està dotat de culata de quatre vàlvules, un sol arbre de lleves i refrigeració líquida. Entrega 25,8 CV a 8.000 rpm i 26 Nm a 6.000 rpm.

No són xifres de rècord. Parteix d'una base que és un “250 vitaminat”, especialment quan la competència ja supera moltes vegades els 300 cc.

Roda del darrere i escape d’una motocicleta sobre l’asfalt
Un motor conegut i fiable. Però de només 278 cm³ | MM

Lògicament compleix amb l'Euro 5+. És un motor suau, amb bona resposta, i sorprèn amb unes prestacions millors del que es podria esperar amb aquest pes i potència.

COM VA EL SYM ADX 300: equilibri i comoditat.

El SYM ADX 300 és un scooter ben dissenyat, com cal esperar d'un gran especialista com SYM.  A simple vista sembla gran, d'estil GT, amb una elegància esportiva sense excessos.

Però en pujar-hi, se sent més compacte del que esperes. Els 200 kg estan molt ben dissimulats.

Persona conduint una motocicleta tipus scooter blanca per una carretera amb vegetació al fons
Equilibrat, divertit i noble. El motor va més del que pot semblar | MM

El seient està a 790 mm del terra i no és gaire ample. Amb el meu 1,65 arribo bé al terra i el moc en aturat sense dificultat.

En marxa, el motor no vibra ni fa soroll, i respon amb precisió. La posició de conducció és còmoda, amb les mans una mica elevades sobre un manillar de tub fàcilment regulable.

A ciutat: més àgil del que sembla.

El SYM ADX 300 es mou amb soltura entre el trànsit. Gira bé i és fàcil de manejar, gràcies en part a un motor que respon amb precisió al gas.

Les suspensions filtren bé els sots i el conjunt transmet un tacte general agradable. El manillar ample millora el control i la postura de conducció és còmoda.

Persona conduint una motocicleta vista des de dalt mostrant el manillar, el quadre digital i els miralls retrovisors
El manillar, ample, dona sensació de control | MM

No és excessivament ample, tot i que hauràs d'anar amb compte en passar entre cotxes amb el manillar. És una mica elevat i és fàcil que coincideixi amb l'alçada dels retrovisors dels altres.

A carretera: divertit de portar.

Fora de la ciutat, el SYM ADX 300 convenç. Té una trepitjada ferma, comportament noble en corba i suspensions que subjecten bé el conjunt sense perdre confort.

El xassís reforçat aporta rigidesa i sensació de seguretat.  Els pneumàtics CST mixtos funcionen bé en sec i no resten confiança.

Persona conduint una motocicleta blanca per una carretera corba amb casc groc i jaqueta grisa
En corbes és un scooter divertit de conduir | MM

És un scooter que convida a conduir amb alegria. Permet frenar tard, entrar amb decisió i obrir gas sense problemes.

El control de tracció, tot i que no imprescindible en bones condicions de terra, afegeix un plus de confiança. El manillar ample millora el domini general i l'experiència de conducció és divertida i agradable.

A autovia: més que digne.

Sóc un pesat, però és que són 26 CV en un segment on alguns rivals passen dels 35 CV. Evidentment seria difícil igualar-los en prestacions pures.

Però també és cert que estem parlant d'un scooter; d'un vehicle utilitari i no esportiu. I d'un SYM. I l'experiència, com sol dir-se, és un grau.

Han calculat bé el desenvolupament de transmissió. Pujant no és el més ràpid i en pla potser triga una mica a arribar al final de la seva capacitat. Però quan ho fa o amb una mica d'ajuda en baixada, sorprèn la seva velocitat màxima.

Això té, a més, l'avantatge de poder portar-lo amb el puny fins al final sense que entri a la zona vermella i aprofita bé el que hi ha.

I resulta còmode a alta velocitat. La cúpula no és gaire gran, però sí que aparta força aire i més si no ets alt, com és el meu cas.

Persona conduint una moto tipus scooter blanca per una carretera amb casc groc i jaqueta grisa
A l'autovia arriba a estirar-se força. És còmode | MM

Finalment, i considerant qualsevol ús, té un altre avantatge: un dipòsit de benzina de 16 litres. Això li dona una autonomia mitjana per sobre dels 400 km. Si ets dels que li fa mandra passar per la benzinera a repostar, aquí tens un bon aliat.

El millor.

Línies modernes i atractives.

Bon comportament dinàmic.

Relació preu-equipament molt competitiva.

A millorar.

Manca de connectivitat.

Parabrises petit i sense regulació.

Tauler digital de motocicleta mostrant el velocímetre a zero, indicador de combustible, temperatura, comptaquilòmetres i diverses llums d’advertència enceses.
Quadre ben dissenyat. La manca de connectivitat pot ser un problema per a alguns | MM

AIXÍ VEIEM EL SYM ADX 300.

Carretera: 4.

Ciutat: 4.

Passatger: 4.

Confort: 4.

Equipament: 3.

Autovia: 3.

(Puntuació entre 1 i 5).

Persona conduint una motocicleta blanca per una carretera amb paisatge natural de fons
En conclusió, bon scooter a bon preu. Un possible èxit de SYM | MM

Conclusió.

El SYM ADX 300 va més enllà del seu disseny crossover. Té presència, un equipament raonablement complet i un comportament noble.

Sorprèn pel seu rendiment i és molt agradable de conduir, quelcom clau en un scooter que faràs servir cada dia.

No pretén ser una trail ni creuar rius, però sí oferir una estètica camperola, pneumàtics mixtos i xassís reforçat. Tot plegat en un scooter amb estil, bons acabats i apte per al carnet A2.

I ho fa a un preu molt competitiu. Es comercialitza per 4.599 €, amb cinc anys de garantia i un any d'assegurança gratis.

No inventa res, però el que proposa ho executa amb encert. I això, en aquest segment, n'hi ha prou per destacar.

➡️ Proves

Més notícies: