Dues persones amb casc i jaqueta de motorista van en una moto per una ciutat.
ACTUALITAT

No utilitzis aquest equipament sense conèixer els pros i els contres: és perillós

Aquest tipus de casc de moto 'allibera' els motoristes que s'angoixen amb els models integrals. Realment és així?

L'oportunitat que ofereixen els cascos abatibles d'elevar el mentó aporta aquella brisa d'aire fresc que necessitem de tant en tant.

Així és més fàcil, per exemple,  parlar amb algú sense que el nostre raig de veu trobi cap obstacle per fer-nos entendre.

Dues persones amb cascos de moto modulars amb detalls en blau i groc, vistes de perfil i d’esquena
És còmode per parlar amb el teu acompanyant | MT Helmets

La practicitat d'un abatible, també anomenat convertible  o modular, resideix precisament en aquesta “doble personalitat”  tan valorada per molts usuaris de la moto.

Un doble ús que comporta una sèrie de matisos que hauràs de tenir molt en compte a l'hora de rodar-hi.

I és que, d'entrada, no tots els abatibles disposen de la necessària doble homologació P/J per a això (com a integral tancat i, obert, com a jet).

En realitat, les principals marques que produeixen abatibles ho fan amb la P/J per anar amb la teva moto en marxa amb ell obert.

Una altra qüestió diferent és si realment convé fer-ho o en quins casos  és millor conduir amb el mentó tancat.

Casc de motocicleta de color gris amb detalls grocs i visor transparent
L'abatible és més pesat que qualsevol altre casc | Garibaldi

Ús del casc abatible a ciutat.

És, sens dubte, on més i millor es desenvolupa l'abatible i on més servei ofereix al motorista.

No solem rodar molt ràpid i, en cas de necessitar parlar amb el passatger, ens serà molt més fàcil fer-nos entendre amb el mentó aixecat.

Però, és igual de segur un abatible obert que tancat?

Casc modular de motocicleta de color gris amb visera transparent i detalls en groc
Obert, l'abatible "allibera" el motorista en ambients urbans aclaparadors | Garibaldi

Evidentment no. Podríem fer-nos la mateixa pregunta comparant un casc integral amb un altre jet per a ús urbà.

La protecció de la unitat integral és molt superior davant l'exposició de la cara que ofereix un casc obert i les seves peces.

Així, un abatible amb el mentó obert multiplica les possibles lesions que podrien ocasionar-se derivades d'un accident frontal.

Fins i tot per una caiguda a baixa velocitat amb impacte a la zona davantera del casc.

De manera que si pensem en la recerca de la màxima seguretat possible, un casc abatible hauria de ser usat obert només mentre no rodem.

En marxa, millor tancat, perquè a major velocitat el risc es multiplica.

Persona gran conduint una motocicleta amb casc i ulleres de sol en un entorn a l’aire lliure
Rodar així en carretera oberta és una temptació, però.. | MT Helmets

El casc abatible en carretera oberta.

Com diem, en carretera lluny de la ciutat, l'ús d'un casc abatible resulta més delicat per les seves característiques.

D'entrada, un abatible serà més pesant que un integral  similar en certes especificacions, qualitats i preu.

L'explicació  la trobem en el major nombre de peces que el componen, entre les quals sol destacar la mida del mentó.

Si a això li sumem l'efecte aerodinàmic de resistència a l'aire a la seva zona més alta, el resultat és una incomoditat manifesta.

Les marques fa dècades que estudien i polixen els inconvenients derivats dels cascos abatibles.

S'han aportat fins i tot propostes alternatives, desplaçant el mateix mentó cap enrere amb un altre efecte afegit: el pes es carrega aquí en excés.

Cascos de moto convertibles
Tingues en compte una sèrie de pautes a l’hora de triar el teu abatible | Acerbis

Com trobar el millor casc abatible.

En triar el teu proper casc abatible, pensa en el ja indicat: el seu pes serà més elevat,  en general, que el d'un integral mitjà.

Prova-te'l amb el mentó obert i comprova  que la pressió  al frontal, zona del darrere  i laterals  no és excessiva.

Un cop escollit, demana al venedor que t'ajusti el tancament micromètric perquè quedi a la mida correcta, ni molt apretat ni excessivament folgat.

Però abans de decidir-te, fixa't en com et queda la ullera escamotejable que, probablement, inclogui el casc.

Si et frega al nas amb el  rebló inferior, és possible que el casc sigui gran per a tu.

Casc de motocicleta modular en colors negre, blanc i groc amb la barbeta aixecada
L'ullera abatible t'ha de quedar bé... i ser de qualitat | AGV

I no oblidis comprovar com de fàcil  o no resulta pressionar el botó que allibera el mentó  mentre ho fas amb els teus guants de moto.

Si són d'hivern, potser tinguis més problemes per trobar-lo o actuar-hi.

Dona una ullada final a les zones de contacte del mentó amb la base del casc, ja que a major distància en aquest punt, més entrarà l'aire.

Aquí el mecanisme  ha de ser el més silenciós possible, amb “clics” de tancament suaus.

Com és habitual i excepte excepcions, el preu ens donarà una pauta sobre qualitats de la pantalla principal i la ullera, estabilitat de les preses d'aire, etc.

➡️ Actualitat

Més notícies: